Hoe kan ik mijn eBox deactiveren?

Als u eBox raadpleegt via « My eBox » , kunt u dit best via uw « My eBox profiel » regelen.

Daarvoor kan u als volgt te werk gaan : 

  • Meld u aan op https://mycitizenebox.belgium.be/myebox/  met een digitale sleutel naar keuze (eID, itsme®, …).
  • Klik op "Profiel" bovenaan de pagina.
  • Klik in het menu linksboven op "Mijn eBox deactiveren".


     
  • Er verschijnt een extra venster om de deactivering van uw My eBox-account te bevestigen. Als u wilt bevestigen, klikt u op de knop "Mijn eBox deactiveren".

Als u een eBox gebruiker bent via een andere dienstverlener (Mijn Burgerprofiel, Doccle, KBC, Trusto of IRISbox).

We raden u aan om contact op te nemen met uw dienstverlener (de helpdesk of klantendienst bijvoorbeeld). Deze laatste beschikt over de nodige informatie  over hoe u uw toestemming kan beheren binnen zijn platform. 

We zetten ook alternatieve instructies ter beschikking om de eBox toestemming(en) te deactiveren:

Alternatief 1 – digitaal en met onmiddellijk effect

Door uw toestemmingen zelf via u digitale sleutels te beheren, kunt u als volgt te werk gaan :

  • Meld u aan op https://iamapps.belgium.be/sma/selfManagement/myApplications met een digitale sleutel naar keuze (eID, ISTME, code via SMS, …).
  • Hier vindt u een lijst van alle eBox dienstverleners. Als u een actieve eBox toestemming hebt geregistreerd, staat er bij de dienstverlener een knopje « Verwijder toestemming ».
  • Klik op dit knopje en de toestemming wordt onmiddellijk verwijderd. Herhaal dit proces als u toestemmingen bij meerdere dienstverleners wil intrekken.

Alternatief 2 – per post (indien andere alternatieven onmogelijk zijn)

U kan uw eBox ook laten deactiveren door een ondertekende en gedateerde brief vergezeld van een kopie van de voor- en achterzijde van uw identiteitskaart te sturen naar de FOD BOSA.

LET OP: De toegestuurde kopie van uw identiteitskaart moet van voldoende kwaliteit zijn. Het is ook belangrijk dat het adres goed leesbaar is geschreven.

Merk op dat de verwerking van een dergelijke vraag voor deactivatie tot 30 dagen na ontvangst van uw brief kan duren. Gebruik dit sjabloon voor uw brief en vermeld uw volledige contactgegevens, zodat wij u kunnen informeren zodra uw deactiveringsverzoek verwerkt is.

 

Belangrijk: Zolang uw verzoek om eBox te deactiveren niet is verwerkt, is het mogelijk dat u nog berichten via eBox ontvangt. Deze hebben dezelfde rechtsgevolgen als wanneer u ze op papier zou ontvangen hebben. Zodra uw verzoek is verwerkt en uw eBox is gedeactiveerd, ontvangt u geen berichten meer via eBox, aangezien de aangesloten overheidsdiensten ervan op de hoogte worden gesteld zullen ze een ander kanaal gebruiken om u hun berichten te sturen (bv. papieren post).